Stap 3: Combineer RFM-scores en bepaal klantenprofielen
Nu kan je een totaal RFM-profiel van elke klant bepalen. Op die manier segmenteer je jouw klanten. Concreet doe je dit door de scores te combineren, aan de hand van één van deze drie methodes:
- Methode 1: Concatenatie van scores
- Methode 2: Gewogen gemiddelde
- Methode 3: Kwartielmethod
Methode 1: Concatenatie van scores
De eenvoudigste manier om de scores te combineren is door ze achter elkaar te zetten. Bijvoorbeeld, een klant met scores R = 5, F = 3, M = 2 zou het RFM-profiel 532 hebben. Deze methode genereert een breed scala aan profielen wat fijnmazige segmentatie mogelijk maakt.
Methode 2: Gewogen gemiddelde
Wanneer sommige factoren belangrijker zijn dan andere, kan je een gewogen gemiddelde van de scores berekenen.
Bijvoorbeeld, als recency belangrijker is dan frequency en monetary value, kun je een hoger gewicht toekennen aan de R-score.
Definieer de scores en ken gewicht toe aan de verschillende onderdelen.
Maak gebruik van de volgende formule om het gewogen gemiddelde te berekenen:
Methode 3: Kwartiel-methode
In deze methode worden klanten verdeeld in kwartielen voor elke factor, waarbij de kwartielgrenzen gebaseerd zijn op de verdeling van de scores onder alle klanten. Elk kwartiel krijgt vervolgens een score van 1 tot 4. Op basis van de gecombineerde scores kan je nu segmenten gaan definiëren!